woensdag 10 juli 2013

Taartenveiligheid





Een berichtje op Facebook dat de slagroomtaart van de Hema door de mand valt. 28 E-nummers! Nou wisten we natuurlijk best dat het gebak van de supers niet altijd pluis is, maar ook veel echte bakkers maken er een potje van.

Op Facebook zie ik regelmatig foto's voorbij komen van prachtige designtaarten en cupcakes met geraffineerde kleuren en vormgevingen. Deze zijn een flinke overdosis gif. Taartendesigners hebben blijkbaar geen gezond verstand en respect voor het menselijk lichaam. Ik ben dan te bleu om op dat moment de pret te bederven en te zeggen: Stop! Alleen maar naar kijken, niet opeten.

Een fototaart voor de verjaardag van je kind bijvoorbeeld is een injectie vol troep. Eigenlijk zeg je met zo'n taart: Lang zal je zo steeds een beetje minder gezond leven. Hiep hiep hoera. Je gaat je kind toch niet met gif volstoppen? Wel een helm op de fiets en continu handen wassen. Maar tegelijkertijd het gewetenloos volstoppen met troep, waardoor het langzamerhand een steeds slechter lijf creëert. Je reinste kindermishandeling als je het mij vraagt.

Zelf bakken dan maar?
We kopen een pak meel, eieren en eventueel melk. Nemen een snufje zout en flink wat suiker. Met cacao, appels, noten  koekkruiden, eventueel slagroom of ander fruit ligt er een wereld open van mooie smaken en lekkere geuren in je huis.

Op naar de super. Ik zie een prachtig schap met van alles, maar waar is de meel? Na een speurtocht vind ik het, verstopt onderop in het schap. Onderzoekend bekijk ik de pakweg vijftig verschillende andere producten. Pannenkoekenmix, cakemix, muffinmix, cupcakemix, mix voor chocoladetaart...
Vol verbazing bekijk ik de gebruiksaanwijzing. Er moet nog ei bij en melk, of boter of appels. Ja dat zal wel, waarom is dit dan mix? Nutteloos dus. Kost wel heel veel die pakken. Een snelle uit-het-hoofd-rekensom leert dat de mix zeven keer zoveel kost als het pak meel dat ik in mijn handen heb. Waar zit het verschil dan? De ingrediëntenopsomming leert me het volgende:
Ingrediënten: suiker, tarwebloem, tarwezetmeel, rijsmiddel E500ii, E541, E336, E575, emulgator E472b, E477, gedroogde glucosestroop, magere melkpoeder... En dan ineens valt mijn blik op halfvolle cakemix. Ha ha ha, is het dan een halve cake? Dan kan je toch ook minder cake bakken? Nee, er zit magere-melkpoeder en suikervervangers in, plus een berg E.

Ik bekijk met beroepsmatige interesse de rest van de producten. Er is gekleurde rolmarsepein, kleine flesjes kleurstof. Gekleurde suikerbloemetjes en 'snoepkraaltjes'. Ook zie ik een cupcake-pakket voor kinderen om zelf cakejes te versieren.
Ingrediënten: suiker, tarwebloem, magere-melkpoeder, weipoeder, glucosestroop, zout, tarwezetmeel, saffloerextract, algenextract, glansmiddel E901, rijsmiddelen E341 E450 E500, palmpitvet, palmvet, bevochtigingsmiddel E422, verdikkingsmiddelen E415 E466, kleurstoffen E100 E120 E133 E153 E160a E161b E172, emulgatoren sojalecithine E471 E472a E472b, vanille aroma, conserveermiddel E200 en voedingszuur E330. Gewicht: 555 gram. Slimme mama's die hun kids met gif laten spelen.

Maar de kleurstoffen zijn toch natuurlijk, hoor ik u denken. Ja, die zijn er ook, natuurlijke kleurstoffen. Rood wordt bijvoorbeeld in Spanje gemaakt van luizen. Door middel van een chemisch proces wordt de kleur onttrokken. Natuurlijk, er is ook bietenrood, maar dat wordt niet vaak gebruikt in cupcake-spulletjes. Mooie info is te vinden opwww.allesoverenummers.nl.

Maak het lekker zelf, want de belangrijkste fabrikant is 'Dr. Dat snap ik met al die chemicaliën'.

Dinie van den Brenk

Dinie van den Brenk heeft samen met haar echtgenoot Kees kookstudio De Peppelen. Je kunt bij hen eten bij het naastgelegen eetcafé De Notaris. Meer info: www.peppelen.nlwww.eetcafedenotaris.nl of 06-46291732.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten